![]() |
TRANSMUTATION ALFONSO AZPIRI Alfonso Azpiri Mejía (1947 – 18. august 2017) blev født i en familie af musikere. Han fulgte i første omgang denne tradition, studerede pianospil og spillede med gruppen Doble Sentido, men valgte i sidste ende en anden kreativ retning. Han præsenterede sit arbejde for forlaget Doncel og fik sine første tegneseriehistorier udgivet i Trinca-magasinet fra juni 1971. Hans første bidrag var en adaption af Emilio Salgari-historien Dos fugitivos en Malasia (1971-1972) i samarbejde med manusforfatteren Fernando Sesén. Frem til slutningen af Trincas udgivelse i 1973 bidrog han til bladet med korte historier i samarbejde med forfattere som Carlos Sainz Cidoncha og Carlos Buiza, som blev samlet i bogen Alpha Cosmos i 1975. Disse tidlige værker blev stærkt påvirket af Esteban Maroto, Jeff Jones, Alberto Breccia og især Víctor de la Fuente. I 1973 begyndte han at lave værker til titler som Terror Blu, Il Vampiro og I Notturni, som blev udgivet af Renzo Barbieris Elvipress/Ediperiodici i Italien. Disse 240-siders pulp tegneserier handlede hovedsageligt om voldsomme kvinder, der blev involveret i opgør med varulve, mumier, vampyrer og andre monstre. Han fortsatte med at skabe arbejde af samme art i Muerde, en tegneserie udgivet af Chiqui de la Fuente's forlag JF Ediciones i 1976. Azpiri bidrog med historierne Un Vampiro en mi Cama, Candhi, Las Noches de Frankenstein og La Venganza de Tocatet-Amen med AC Lobo og La Cosa del Lago alene. Også i 1976 begyndte han at lave korte science-fiction historier til børnebladet El Acordeón fra Editorial Esco. Han arbejdede desuden som tegneserieforfatter for satiriske blade og var farvelægger for Forges' samlinger om Spaniens historie. Mellem 1978 og 1980 udkom Azpiri på det britiske marked med tegneserierne Starlord og Tornado hos IPC. Han fortsatte også Black Hawk (1979-1980), om en intergalaktisk gladiator, som oprindeligt blev skabt af Gerry Finley-Day. Sammen med forfatteren Sainz Cidoncha var han med i de første udgaver af Cimoc magazine, dengang udgivet af Riego Ediciones. Sværd og trolddom serien Zephyd (1978), blev samlet i bogformat af den samme udgiver i 1980. På dette tidspunkt havde kunstneren forladt indflydelsen fra Victor de la Fuente og etableret sin egen udtryksfulde stil. Hans mest kendte serie, Lorna y su Robot Lascivo debuterede i det erotiske blad Mastia i 1979. De tidlige historier blev skrevet af Sainz Cidoncha, men Azpiri fortsatte i sidste ende serien alene. Hovedpersonen var Lorna, en sexet heltinde i traditionen fra Jean-Claude Forests Barbarella, der vandrer gennem galaksen for at bekæmpe forbryderen Lord Mouse. Hun ledsages af ADL, der har sin største opgave med at tilfredsstille Lorna, når der ikke findes nogen menneskelige mænd, kvinder eller egnede humanoider. Serien fandt til sidst en base hos Norma Editorial, der udgav de sensuelle rumoplevelser under titlen Lorna y su Robot i magasinerne Humor a Tope og Cimoc fra 1983. Lorna blev samlet i bøgerne Lorna y su robot (1981), Las nuevas aventuras de Lorna y su robot (1984) og Druuna, Lorna Mus Club (1996) af Norma Editorial. Norma Editorial blev også Azpiris agent for syndikering i udlandet, herunder til prestigefyldte internationale blade som Penthouse og Heavy Metal. Azpiri og Sainz Cidoncha fortsatte deres samarbejde med science-fiction sagaen Supervivientes del pasado, som løb i Delta Magazine i 1982. Omkring samme periode begyndte han at samarbejde med udgiveren Josep Toutain. Han lavede en række noveller i samarbejde med Buiza og Lorenzo Díaz for Toutains magasin 1984 og dens opfølgning Zona 84, som blev samlet i bøgerne Pesadillas (1985) og Pesadillas II: Otros sueños (1991). I begyndelsen af 1980'erne bidrog Azpiri også til det kollektive tegneserieprojekt El Cómic Vivo i Comix Internacional. Alfonso Azpiris næste frembringelse begyndte at blive offentliggjort i El Pequeño País, i børnetillægget til avisen El País, i 1988. Skrevet af Nacho, handler serien Mot (1988-1996) om en lille dreng, der hedder Leo, som plages af et venligt men tungt og ødelæggende monster kaldet Mot. Dette væsen fra familien Monstrous Organicus Telluricus har evnen til at teleportere sig fra et univers eller en tidsperiode til en anden, men fejler og gør dette ret upræcist. Azpiri og Nacho skabte seks lange eventyr med Leo og Mot. Fem af disse blev samlet i bogformat af El País fra 1989 til 1993. Med Alfonso Azpiris El Bosque de Lump (1993-1996) skabte Azpiri en supplerende børneserie til El Pequeño País. Azpiri forblev aktiv i den erotiske genre med albummet Reflejos (Norma, 1994) med forfatteren Juan Antonio de Blas og bidrog med flere historier om Bethlehem Steele til Penthouse Comix. Også bemærkelsesværdigt er hans samarbejde med Carlos Giménez, med hvem han adapterede tre Jack London historier til tegneserieform. Disse blev indsamlet i bogen Cementerio Estelar (Norma, 2005). |