SWAMP THING

BERNIE WRIGHTSON

Bernard Albert 'Bernie' Wrightson (27 oktober 1948 - 18 marts 2017), undertiden krediteret som Berni Wrightson, var en amerikansk kunstner, der er kendt for at være med til at skabe Swamp Thing, for hans Frankenstein illustrations arbejde, og for hans andre horrortegneserier og illustrationer, som byder hans varemærke af omhyggeligt pen og pensel arbejde.

Wrightson blev født i Dundalk, Maryland.
Han modtog undervisning ved at se Jon Gnagy på TV, ved at læse tegneserier, især dem fra EC, samt gennem brevkurset Famous Artists School.  Hans tidlige og varige kunstneriske påvirkninger var Frank Frazetta og Graham Ingels. Han udgav et stykke fan art, som indeholder en gravsten med inskriptionen 'Berni Wrightson, 15. december 1965', på side 33 i Warren Publishing s Creepy # 9, juni 1966).

I 1966 begyndte Wrightson at arbejde for avisen The Baltimore Sun som illustrator. Det følgende år, efter et møde Frank Frazetta på et tegneseriekonvent i New York, blev han inspireret til at producere sine egne historier. I 1968 viste han kopier af sit arbejde til DC Comics redaktør Dick Giordano og fik en freelance opgave.  

I 1968 tegnede han sin første professionelle tegneserie historie, 'The Man who Murdered Himself', som udkom i House of Mystery No. 179 marts-april 1969. Han fortsatte med at arbejde på en bred vifte af mystik og antologi titler til både DC og et par år senere deres rival, Marvel Comics. Det var for Marvels 'Chamber of Darkness' og 'Tower of Shadows titler', hvor han først blev opmuntret til at forenkle sin indviklede stil, og hvor hans frodige penselstrøg, et adelsmærke for hans tuchning i 1970'erne, først blev dokumenteret.

Med forfatteren Len Wein skabte Wrightson sumpvæsnet Swamp Thing i 'House of Secrets' No. 92 juli 1971 i en rædselshistorie fra den victorianske æra. Wein fortalte senere, hvordan Wrightson blev involveret 'Bernie Wrightson havde lige brudt med en kæreste, og vi sad i min bil og talte om livet - alle de vigtige ting at gøre, når man er 19 og 20 år. Og jeg sagde 'Ved du, jeg har lige skrevet en historie, der faktisk føles som den måde, du har det nu'. Jeg fortalte ham om Swamp Thing, og han sagde 'Den må jeg tegne'.

I sommeren 1972 udgav han 'Badtime Stories', en horror og science-fiction tegneserie antologi med egne scripts og illustrationer fra perioden 1970-1971, hvor hver historie tegnet i et nyt medium sammen med traditionel tuschpen og pensel.
Han og forfatter Marv Wolfman lavede i 'Destiny' til 'Weird Mystery Tales' No. 1, juli-august 1972, en karakter, som senere ville blive brugt i arbejdet med Neil Gaiman.
I efteråret 1972 vendte Swamp Thing tilbage i sin egen serie, der nu foregik i den moderne verden og i den generelle DC sammenhæng. Wrightson tegnede de første ti numre i serien. Abigail Arcane, en vigtig skikkelse i Swamp Thing myten, blev indført i No. 3, februar - marts 1973.

Wrightson var oprindeligt blevet bedt af DC om at håndtere teknikken for genoplivningen af 'The Shadow', men han forlod projektet tidligt, da han indså at han ikke kunne producere det nødvendige minimum antal sider til tiden, sammen med sit arbejde på Swamp Thing. Michael Kaluta illustrerede serien, men Wrightson bidrog meget til den tredje episode med både skitser og tuschning, samt en helside i episode 4.

I januar 1974 forlod han DC for at arbejde på Warren Publishing, til hvis sort-hvid horror-tegneserie magasiner han producerede en række nye serier samt novelle adaptioner. Som med 'BedTime Stories' eksperimenterede Wrightson med forskellige medier i disse sort-hvide fortællinger: Edgar Allan Poes 'The Black Cat' viste penne arbejde, som stod i direkte modsætning til hans pensel dominerede 'Swamp Thing' paneler. 'Jenifer', skrevet af Bruce Jones, blev stemningsfuldt gengives med grå filtpen. 'The Pepper Lake Monster' var en syntese af pensel og pen, mens H.P. Lovecrafts 'Cool Air' var en eksplosion i duotone papir. 'Nightfall' var en øvelse i tusch og gråtoner og en subtil 'Lille Nemo i Slumberland' satire og 'The Muck Monster' en sekventiel kunst forløber for Wrightsons Frankenstein, som den Franklin Booth-inspirerede penne stil beviser. 'Clarice' blev også tegnet med pen, pensel og tusch.

In 1975 sluttede Wrightson sig sammen med kollegerne Jeffrey Catherine Jones, Michael Kaluta og Barry Windsor-Smith og dannede The Studio, en overetage på Manhattan, hvor gruppen ville udvikle kreative vinkler uden de begrænsninger tegneseriekommercialismen påduttede. Selvom han fortsatte med at producere sekventiel kunst, begyndte Wrightson på dette tidspunkt at producere kunst for mange plakater, prints, kalendere og endda en meget detaljeret malebog. Han lavede også sporadiske tegneserier og enlige illustrationer til National Lampoon magasinet fra 1973 til 1983. Wrightson tilbragte syv år med tegning af cirka 50 detaljerede penne illustrationer til en udgave af Mary Shelleys roman Frankenstein.

'Captain Sternn' afsnittet af den animerede film Heavy Metal er baseret på en karakter skabt af Wrightson, som først optræder i juni 1980 nummeret af Heavy Metal magazine.
'Freakshow' er en grafisk roman skrevet af Bruce Jones og illustreret i forskellige teknikker af Wrightson som blev offentliggjort i Spanien i 1982 og som føljeton i Heavy Metal magasinet i de tidlige år af 1980'erne.
I 1983 illustrerede Wrightson tegneserieudgaven af Stephen King horrorfilmen 'Creepshow'. Dette førte til flere andre samarbejder med King, herunder illustrationer til novellen 'Cycle af Werewolf', den restaurerede udgave King's apokalyptiske episke skrækhistorie, 'The Stand', og 'Wolves of the Calla', den femte del af Kings 'Dark Tower' serien. Han lavede også et omslag til TV Guide Magazine i 1997 som illustrerer TV miniserie af Kings 'The Shining'.

Jim Starlin og Wrightson producerede 'Heroes for Hope', en 1985 one-shot designet til at rejse penge til afrikansk hungersnød nødhjælp og genopbygning. Udgivet i form af en tegneserie 'jam', præsenterede bogen en række af tegneserieskabere samt et par bemærkelsesværdige forfattere fra lande uden for tegneserieindustrien, såsom Stephen King, George R R Martin, Harlan Ellison, og Edward Bryant.

I 1986 samarbejdede Wrightson og forfatteren Susan K. Putney om en Spider-Man grafisk roman, 'Hooky'. Samme år lavede Wrightson og Starlin en anden støttetegneserie, 'Heroes against Hunger' med Superman og Batman, som blev udgivet af DC og ligesom tidligere Marvel-projekter viste mange top tegneserier skabere. Starlin og Wrightson samarbejdet om to miniserier i 1988, 'The Weird' og 'Batman: The Cult', samt Marvel Graphic Novel No. 29 med the Hulk og the Thing for Marvel.

He illustrerede kort til 'Last Unicorn Games' collectible card game Hersy: Kingdom Come' og har bidraget med album covers til en række bands, herunder Meat Loaf.
Wrightson lavede produktion design til figurerne the Reavers i 2005 filmen 'Serenity'. I 2012 arbejdede Wrightson sammen med Steve Niles om 'Frankenstein Alive, Alive!' udgivet af IDW Publishing, for hvilken han vandt en 'National Cartoonists Society   award'.

Wrightson trak sig tilbage i januar 2017 på grund af helbredsmæssige problemer efter hjernekirurgi. Han døde senere den 18. marts.

Swamp Thing Vol. I p. 1-100 Swamp Thing Vol. II p. 101-122