KILROY

Amerikanske soldater bragte interessen for superhelteserier med til Europa, og efter krigen inspirerede det til fremkomsten af flere europæiske superhelteserier. I Italien var der især én serie som blev populær, ’Amok’, tydeligvis inspireret af Fantomet.

’Amok – Il gigante Mascherato’ startede i oktober 1947. Den blev skrevet af Cesare Solini og tegnet af Antonio Canale med pseudonymerne Phil Anderson og Tony Chan. Over mere end 50 episoder fortælles om den maskerede forbryderjæger, inderen Amok, som ihærdigt bekæmper den farlige ’Scorpion’ bande i Burmas jungle. Til hjælp har Amok den humoristiske sidekick, reporteren Bill Davidson, og Kyo, den trofaste panter. Hans logo er skytsånden Mascherato, en dragefigur.

Scorpion banden havde stjålet skatten fra Moon Pagoda og kidnappet den smukke Nikita og Amok jagtede dem gennem junglen helt til Sambaland Lake. Sammen med Amoks forlovede Edmea og vennerne lykkedes det at nedkæmpe skurkene. I 1948 overtog den franske udgiver Sagedition rettighederne, og ’Amok’ blev også trykt i Spanien, Argentina og Tyrkiet.

Den skandinaviske krølle på Amok kom i 1948 da det svenske Centerförlaget genoptrykte serien i ’Seriemagasinet’ under navnet Kilroy. Den kendte graffiti på den tid ’Kilroy was here’ kunne så ændres i markedsføringen til ’Kilroy is here!’. Den blev populær siden den mindede om Fantomen, der i forvejen var kendt i Sverige. Det var med Kilroy Rolf Gohs fik sin serietegnerdebut. Gohs omtales andre steder her på sitet.

Da Semic Press overtog Seriemagasinet i 1970 valgte man at udgive Kilroy som et blad med navnet Kilroy, da rettighederne blev frie, og der udkom ti hæfter tegnet af den spanske tegner Francisco Cueto. De blev også trykt af Interpresse i Danmark. Man flyttede junglelokaliteten til Java og sjovt nok har Kilroy en dødningehovedgrotte som minder meget om Fantomets. Da rettighederne blev overtaget af Semic Press var der ikke længere det konkurrencemotiv, der kunne holde liv i Kilroy hos en anden udgiver, for her havnede figuren på et forlag der ejede Fantomet, som trods alt var originalserien. Så efter en testperiode nedlagde man Kilroy bladet.

Francisco Cueto (1935-1997) blev født i Barcelona. Det var et godt sted at lade sig føde for et tegneserietalent, for op gennem 50’erne blev der opbygget en tegneserieindustri i Spanien med store tegneserieforlag som Selecciones Ilustradas og Bardon Art. Processen var som regel at engelsksprogede manuskripter blev illustreret af sydeuropæiske tegnere og trykt over hele Europa. Cueto tegnede også Zorro for Ehapa og på et tidspunkt prøvede PIB at distribuere hans dagsstribe ’Carolina Yes’, som grafisk viste hans bedste sider.

Cuetos figurer har ofte et charmerende smil på læben, noget som vel er hans særkende. Han tegnede i alle genrer, skrækserier, krigsserier, romantikserier og westernserier. Han repræsenterer noget af det håndværksmæssigt bedste fra Spaniens industriseriekultur.