TUROK

Denne fil har jeg mest taget med for at vise, hvad jeg blev inspireret af under udviklingen af stilen i min realistiske serie Zenit i løbet af halvfjerdserne. Indflydelsen kan tydeligst spores i afsnittet Grænsen, hvor jeg benytter tynde streger suppleret af sorte flader som netop er tydelige stiltræk i tegneserien Turok, jeg var meget optaget af på det tidspunkt.
Turok er en amerikansk magasinserie fra forlaget Dell ejet af Western Publishing, det senere GoldKey. Det indgik en aftale med det forlag, der på dansk udgav Illustrerede Klassikere, kort kaldet Forlaget I.K. Det blev senere til Williams, som også udgav andre af Western Publishings serier i Europa, ofte i farver i modsætning til Semics samarbejdspartnere, i Danmark Interpresse, der havde held med at sælge sorthvide seriemagasiner.
For at få økonomi i danske udgaver i mindre oplag udgav Forlaget I.K. dog en del hæfter i sorthvid i tresserne, selv om nogle af disse kun løb i få år og måske ikke var så lønsomme. Det var serier som Dr. Solar, Turok og Magnus. Tarzan og Korak udkom i farver. Så var der også sorthvide westernserier og krigsserier.
Blandt tegnerne var folk som Dan Spiegle, Russ Manning og Jesse March og så Alberto Giolitti, der tegnede Turok. Han er også kendt for litteraturadaptioner i Fanfare-serien, filmklassikeren Rejsen til havets Bund samt den tykke udgave af King Kong fra 1970.
Men fraværet af farver i den danske udgave Turok – Son of Stone er kun en fordel, for så kan man nyde hans formidable sorthvide grafik med en spændende stiliseringsgrad, der gik lige ind hos mig. Jeg aftegnede tilmed udvalgte billedruder i stort format, lige som jeg også gjorde det med billeder fra serier af William Vance på denne tid.
Senere i karrieren startede Giolitti sit eget studio i Italien, og hans tegnere leverede mange serier til udgivere både i USA (Dell), Tyskland (Bastei) og England (IPC).
Giolitti var selv en af de mange virkelig talentfulde rugbrødstegnere fra disse år. Der er ikke den store variation i persontyper eller ansigtsudtryk, men de opfylder skabelonintrigernes behov og gør det professionelt. Hvad angår layout og miljø scorer Giolitti virkelig points i en helhedsvurdering af hans stil. Det er en nydelse at se hans kontrol over de grafiske udtryksmidler, og i det valgte eksempel er han helt på toppen.