RIDDERBORGEN

HAROLD FOSTER

Harold Rudolf Foster (16. august 1892 - 25. juli 1982), bedre kendt som Hal Foster, blev født i Halifax, Nova Scotia. Foster var ateljetegner ved Hudson's Bay Company i Winnipeg og kørte på cykel til Chicago i 1919, hvor han studerede på Chicago Academy of Fine Arts og snart fandt illustrationsopgaver. Illustratøren J. C. Leyendecker var en tidlig inspiration for Foster.

Fosters Tarzan-tegneserie ud fra Edgar Rice Burroughs romaner, begyndte den 20. oktober 1928. Foster vendte tilbage for at lave Tarzan-søndagsstriben begyndende den 27. september 1931 og fortsatte indtil Burne Hogarth overtog søndag Tarzan den 9. maj 1937. Han blev snart træt af at arbejde på en versionering og begyndte at planlægge sin egen serie.

William Randolph Hearst, som længe havde ønsket, at Foster skulle lave en tegneserie til hans aviser, var så imponeret over Fosters standard af Prince Valiant, at han lovede Foster en opdeling på 50-50 af bruttoindkomsten på serien, et meget sjældent tilbud dengang. Prins Valiant havde premiere den 13. februar 1937 og fortsatte i årtier. I 1944 flyttede Foster og hans kone Helen fra Topeka til Redding Ridge, Connecticut. I 1954 kom parret i fjernsynet i This Is Your Life. I 1971 trak Fosters sig tilbage til Spring Hill, Florida. I 1967 genoplivede Woody Gelman nogle af Fosters tidligere arbejde for hans Nostalgia Press.

I 1970 led Foster af gigt og begyndte at planlægge sin pensionering. Han fik adskillige kunstnere til at tegne søndagssider, inden han valgte John Cullen Murphy som sin samarbejdspartner og permanente erstatning i 1971. Murphy tuschede serien fra Foster-manuskripter og skitser. Foster holdt op med at illustrere og underskrive Prince Valiant-siderne i 1975. I flere år fortsatte han med at skrive serien og lavede ret detaljerede layouts for Murphy og til sidst gjorde mindre og mindre både skrivning og kunst indtil langvarig anæstesi under en operation tog hans hukommelse og han huskede ikke længere nogensinde at have lavet Prins Valiant.

Foster var 73, da han blev valgt til medlemskab af Storbritanniens Royal Society of Arts, en ære til meget få amerikanere. Foster døde i Spring Hill i 1982.

Foster er en skelsættende figur i tegneseriens historie, især action-adventure strips. R.C. Harvey hævder, at Foster og Flash Gordon-kunstneren Alex Raymond 'skabte den visuelle standard, hvormed alle sådanne tegneserier fremover ville blive målt.'
Fosters klare, men detaljerede paneler uden talebobler, blev værdsat af samtidige fra hans generation som Lynd Ward, men måske hans største indflydelse var på de unge kunstnere, der førte an i tegneseriens guldalder. Foster havde stor indflydelse på denne generation, hvoraf mange fortsatte med at blive ikoniske og indflydelsesrige kunstnere selv. Joe Kubert kaldte Foster, Raymond og Milton Caniff for de 'tre hellige' inden for tegneseriekunst i 1930'erne og 40'erne. Flere kilder har identificeret tidligt arbejde af Joe Simon, Jack Kirby og Bob Kane som swipes fra Foster, og Kirby hævdede, at han blandt andet 'kannibaliserede' Fosters stil. Kirby erklærede også, at karakterdesignet for Etrigan the Demon var en hyldest til Foster, taget fra en Prince Valiant-side. Wally Wood var 'besat' med Fosters arbejde og begyndte at kopiere sine avisstriber i toårsalderen. Frank Frazetta kaldte Fosters arbejde på Tarzan 'perfektion, et vartegn i amerikansk kunst fra det tyvende århundrede, der aldrig vil blive overgået.' Blandt de mange andre kunstnere, der har nævnt Foster som en vigtig indflydelse, er Carl Barks, Steve Ditko, Mark Schultz, William Stout, Bill Ward og Al Williamson. Williamson, der mødte Foster ved nogle få lejligheder, beskrev ham som 'en meget streng gentleman, meget streng, ingen vrøvl. Du kunne aldrig kalde ham Hal eller Harold, det var Mr. Foster. Du ser ikke den slags mennesker mere, dem der virkelig indgyder respekt.'

Under Anden Verdenskrig opstod der papirmangel, og aviserne ønskede at indskrænke tegneseriesektionen. Fra den 23. april 1944 reducerede Foster hovedserien med 1/3. Dette varede i 84 uger. Prins Valiant serien fra denne periode er indeholdt i album 9-10.

Til de aviser som fortsat gerne ville trykke en hel side med riddertegneserier, tegnede Foster en udfyldningsserie til den sidste tredjedel i højden. Desuden har Foster lavet en tegneserieversion af Franz Werfels Bernadettes Sang. Den blev trykt sammen med Ridderborgen i Karat-serien 5.