Forord
Jeg kunne
ikke foretage en opdatering af hjemmesiden i 2009 uden at fejre den
begivenhed,
at udgivelsen
af Barks' samlede
Værker på dansk nu var fuldbragt.
Den bedste måde at gøre det på mener jeg vil være
at genoptrykke Benni Bødker Nielsens artikel fra Carl Barks & Co.
nr. 26.
Noget af det mest vemodige ved læsning af samleværket
knytter sig i grunden til de sidste tre bind, som jeg nu formentlig
som alle andre samlere har fordelt i den rette rækkefølge
i de ti kassetter. For den sidste tredjedel af Barks' liv forløb
jo faktisk efter at han havde tuschet sin sidste tegneserieside og
omfatter altså en længere periode end den, hvor han beskæftigede
sig med tegneserietegning.
Og denne lange årrække bød formentlig på flere
belastende situationer end hans tidligere relativt tilbagetrukne
tegnerkarriere. Disse situationer knyttede sig naturligt til, at
Barks omsider blev både rig og berømt, og den slags
har jo ofte sine omkostninger, fordi andre mennesker gerne vil hjælpe
med promoveringen - mod en andel af fortjenesten.
Men det kan man læse om i samleværket. Her koncentrerer
Benni sig om den del, der knytter sig til færdiggørelsen
af Barks' mange blyantsmanuskripter - en andel, der sikkert omfatter
6-8% af hans samlede serieproduktion.
Freddy Milton, juni 2009
Den apokryfe Barks
af Benni Bødker
- her lettere tillempet opdatering
Den almindelige antagelse er, at Carl Barks ophørte
med at beskæftige sig med Disney-tegneserier, da han blev pensioneret
d. 30/6 1966.
De fleste er dog udmærket klar over, at Barks i nogle år
fremover fortsatte med at skrive og layoute serier til Huey, Dewey and
Louie Junior Woodchucks (JW). Denne del overses dog som regel i de fleste
gennemgange af produktionen, oftest ud fra den ikke helt uforståelige
holdning, at rødkål uden flæskesteg ikke er helt det
samme som den ægte vare, samt at Barks i sine sidste år var
udbrændt og træt af de pokkers ænder.
Med denne holdning afskærer man sig imidlertid fra en ikke helt
uinteressant del af Barks' værk, fordi historierne til JW tit viser
en helt anden side af forfatteren end den officielle Barks' "kanon" af
historier er tilbøjelig til. Nok er tegnearbejdet på disse
historier fra 70'erne langt mindre spændstigt og veloplagt end
Barks selv kunne have lavet det, men selv den anke er der nu lavet om
på, idet hollænderen Daan Jippes har gentegnet disse gamle
blyantsmanuskripter i en stil, der bringer minder tilbage om barks' egne
tegninger fra de sidste år.
Den trætte Barks
I løbet af 60'erne var Barks efter mere end 20 års produktion
efterhånden begyndt at miste interessen for at lave tegneserier
med ænderne. Han følte selv, at han forlængst havde
givet hvad han kunne og blev stadigt mere og mere plaget af besværet
med at skulle finde på nye og originale plots. Samtidig begyndte
Barks at få fanpost fra interesserede læsere. For første
gang hørte Barks læsernes mening om sit arbejde direkte.
Og dommen var entydig. Også hans fans mente, at Barks i løbet
af 60'erne var begyndt at virke udbrændt. Denne situation har nok
ikke helt været uden medvirken til, at det mere og mere blev maleriet,
der kom til at optage Barks som udtryksform.
Siden midten af 50'erne havde Barks dyrket oliemalerier efter opfordring
fra sin tredje kone, Garé, der selv var kunstmaler. Det var imidlertid
ikke før omkring 1967, da hans produktion af tegneserier var sat
kraftigt ned, at han helhjertet kastede sig over maleriet. At Barks officielt
stoppede med at lave serier i 1966 betød nemlig ikke, at han helt
var holdt op. I løbet af 1967 og 1968 indleverede han således
en række covers, mens den sidste historie han tegnede - men ikke
selv havde skrevet - skulle blive "The dainty Daredevil" til
Walt Disney Comics Digest # 5. Historien blev indleveret den 18/6-68
til Western Publishing. Barks havde kun indvilliget i at tegne den efter
grundigt pres fra redaktøren Chase Craig, der i sommermånederne
ikke havde andre kræfter at trække på end den modvillige
Barks. Et år mere producerede Barks covers, men fra juni 1969 var
det slut med færdigtegnede ting fra Barks' hånd.
På det tidspunkt havde Barks imidlertid allerede leveret et par
manuskripter med Anders And historier til Western Publishings Donald
Duck titel. Det skyldtes i høj grad Chase Craig, at Barks ikke
helt trak sig tilbage fra tegneseriebranchen. Craig var redaktør
på Western Publishings vestkyst kontor 1949-75 og havde således
været redaktør for Barks det meste af dennes karriere. Forståeligt
nok var Craig ikke til sinds at slippe en god manuskriptforfatter som
Barks, og han søgte allerede fra Barks luftede tanken om at trække
sig tilbage efter de fyldte 65 år at få overtalt ham til
i hvert fald at producere nogle på freelance basis til Westerns
hæfter som biindtægt til pensionen. Det lykkedes Craig mellem
1968 og 1971 at få Barks til at lave tre historier med Anders And.
Alle manuskripter blev leveret som skitserede layout sider men uden detaljerede
tegninger. Barks var imidlertid for alvor blevet træt af ænderne
og følte med disse tre sidste historier, at han var løbet
fuldstændig tør for ideer. Efter at have skrevet den sidste
Anders And historie berettede Barks således i et brev til Mike
Barrier, at han følte denne sidste historie var den dårligste,
han endnu havde præsteret.
Barks var dog ikke uvillig til at fortsætte med at lave manuskripter,
såfremt det ikke blev med Anders And. Det passede fint ind i Craigs
planer, for forlaget Gold Key, der udgav de af Western Publishing producerede
historier, havde startet et nyt blad baseret på Barks' egen kreation,
Grønspættekorpset. Bladet udkom fire gange om året
og startede med fortrinsvis at genoptrykke gammelt Barks materiale samt
nye historier af andre tegnere tilknyttet forlaget. I oktober 1969 lykkedes
det Craig at lokke Barks til at skrive to historier til JW # 6 hvorefter
Craig fik overtalt Barks til at levere den faste hovedhistorie og ind
imellem en kortere back-up historie til bladet. Det blev til i alt 24
historier til JW titlen og sluttede med, at Barks indleverede sit absolut
sidste manuskript 30/3-73. Der skulle gå 20 år inden Barks
igen ville beskæftige sig med tegneserier.
Økologisk skurk
I et brev til Mike Barrier forklarede Barks, at mange fans havde skrevet
og brokket sig over, at Onkel Joakim i de senere historier efter deres
mening var blevet for tandløs og ganske ulig sin tidligere rolle
som en gnaven og nærig onkel. Barks undskyldte udviklingen med,
at han ikke følte, han kunne tillade sig at lade Joakim være
alt for slem efter at denne havde fået sin egen titel, Uncle Scrooge,
og således skulle være den sælgende figur.
Derfor sørgede Barks for at ændre dette aspekt i sine historier
til JW, hvor onkel Joakim i størsteparten af historierne optræder
som en særdeles ubehagelig figur, men denne gang med en helt ny
drejning.
Således allerede i den første historie i JW #
6, "Peril of the black Forest".

Grønspætterne
er på lejr i skoven, hvor de nyder stilheden, den friske luft og
observerer dyrelivet indtil en bulldozer fra Onkel Joakims entreprenørfirma
kommer brasende. Skoven skal fældes til fordel for en ny forstad
til Andeby. Grønspætterne er rædselsslagne ved tanken
om huse i stedet for træer og veje i stedet for dyrestier. De skildres
i det hele taget som værende i harmoni med skovens dyr. De får
således også dyrene til at hjælpe sig med at fordrive
Onkel Joakim, der ikke forstår deres utaknemlighed over, at han
bygger en helt ny by til borgerne. Efter ved et uheld at have tilbragt
en hel dag i skovens friske luft må imidlertid også Joakim
overgive sig til naturens velsignelser og opgiver frivilligt sit projekt.
Onkel Joakims rolle i denne historie er at spille den griske kapitalist,
der på ægte politisk ukorrekt måde forårsager
forurening og ødelægger naturen. Han er ganske rigtigt fjernet
fra rollen som eventyrlig rigmand, men indsat i en ny og betydeligt mere
usympatisk rolle.
Det er langtfra alle historierne i JW, der er så optimistisk som
denne, hvor Onkel Joakim trods alt overbevises om, at naturen og miljøet
er at foretrække frem for mere profit. I den næste længere
historie er Onkel Joakim igen den økologiske skurk men omvendes
ikke til sidst. Her er plottet, at det lykkes grønspætterne
at forpurre Onkel Joakims planer, men det lykkes dem ikke at ændre
på hans grundlæggende holdninger. Denne betydeligt mere pessimistiske
struktur genfindes i størstedelen af Barks' første historier
til JW.

Onkel Joakim som forårsager økologiske katastrofer er ikke
det eneste samfundskritiske aspekt, Barks kommer ind på i historierne.
Andre emner er reklame, skovsvin, forbrugerkultur, egoisme, vandforurening,
hvalfangst og folk, der er indifferente over for andre i nød.
Endog korruption behandles, som når Onkel Joakim i JW # 11 "Eagle
Savers" siger, at han har så mange penge, at han bare kan
bestikke senatoren, så han kan fortsætte med at lede efter
guld på de fredede ørnes yngleplads. Konfronteret med senatoren,
der ikke bare viser sig at hedde Birdfriend men også er grønspætte
leder, skynder Joakim sig dog at hævde, at han er blevet fejlciteret!
Det går til tider ud over historiernes kvalitet, at Onkel Joakims
rolle er reduceret til skurkens og hans eneste motivation for sin handling
er den hensynsløse jagt på profit. Væk er den nuancerede
figur, Barks udviklede i sin storhedstid. Det er kun sjældent,
at Barks lader Joakim lære at lade naturen i fred. Og selv da kun,
hvis Joakim er blevet tvunget til at sætte sig i naturens sted
og prøve, hvordan det er at være offer for kapitalismens
eksploitering.
Moralen er tydelig nok. Kapitalismen tromler naturen ned og opfører
sig kun som en undtagelse anstændigt, og selv da ikke forårsaget
af fornuft eller indsigt i problematikken men ved at mærke problemet
på egen krop. Denne kritiske holdning skal nok ikke tages for mere
end den er. Miljøkritik var oppe i tiden i 70'erne, særligt
fra marxistisk hold, om end Barks nødigt ville blive slået
i hartkorn med marxister og andre venstreorienterede. Kritikken af forholdene
skal nok snarere ses som Barks' stigende utilfredshed med det amerikanske
samfunds udvikling. Barks har altid været konservativ af overbevisning
og med et meget begrænset syn på mulighederne for forbedring
af samfundet. I et brev til Mike Barrier i 1970 skriver han direkte,
at han mener det amerikanske samfund nåede sit højdepunkt
i 20'erne og at det lige siden er gået tilbage for kulturen såvel
som den gode smag. Denne holdning har Barks formodentlig haft hele tiden,
men det er først i den sidste del af sin produktion, at holdningerne
for alvor får lov at skinne igennem i tegneserierne og dermed bliver
til en vigtig kilde til personen Barks.
Selvcensur
Det virker næsten for godt til at være sandt, at redaktøren
ikke har bedt Barks tone ned for den til tider barske satire. Redigering
af hans manuskripter til JW forekom temmelig ofte, men det drejede sig
mest om ændring af layout eller længden af historierne. Ikke
sjældent blev historierne udvidet, så de fyldte mere end
Barks havde planlagt dem til. Disse ændringer skyldes formodentlig
både redaktører og tegnere, for hvem det ikke blot er en
ret men også en pligt at rette i et manuskript, hvis de mener noget
kan forbedres. Et indkommet manuskript regnes ikke for noget endeligt
produkt og behandles for det meste derefter. En anden ting er også,
at tegnerne sikkert har været mere end tilfredse med Barks' manuskripter,
der var grundigt gennemarbejdede og layoutede og lige til at gå til.
Hvad egentlig censur angår, så varede situationen ikke ved.
Da Barks nåede sin 18. Historie, JW # 17 "Be leery of Lake
Eerie" blev det for meget for redaktøren, der bad Barks tone
den pessimistiske slutning ned. Historien handler om den forurenede sø,
Lake Eerie, som grønspætterne søger at redde, ikke
bare for miljøets skyld, men også fordi det er deres foretrukne
badested. I Barks' originale slutning levner han ikke meget håb
for, at forureningsproblemet kan løses. Han lader grønspætterne
fortsætte deres badning men grundigt beskyttet med gasmasker!

Dette
bad redaktøren ændret, så historien slutter rosenrødt
med, at det lykkes videnskabsmænd at rense søen, så det
igen er ufarligt at bade i den.

Fra og med denne historie bliver Barks' historier betydeligt mere harmløse.
Onkel Joakim forlader rollen som økologisk skurk og miljøproblemerne
berøres faktisk ikke i de sidste manuskripter. Historierne handler
nu om grønspætternes indbyrdes konkurrencer og tildragelser.
Anders And introduceres i historierne, som derefter hurtigt vender tilbage
til de gamle konfrontationer mellem Anders og ungerne.

Der findes ingen
vidnesbyrd om, hvorvidt denne ændring skyldes, at redaktøren
bad Barks tone miljø- og samfundskritikken ned efter "Be
leery of Lake Eerie". Mere sandsynligt er det nok, at Barks belært
af erfaringen selv valgte at vige udenom de kritiske emner og således
pålagde sig selv en selvcensur. Med samfundskritikken lagt på hylden
var der ikke meget tilbage end de gamle Anders og ungerne mønstre,
som Barks blot få år tidligere havde givet udtryk for, at
han var mere end almindeligt træt af. Barks lavede da heller ikke
mere end en håndfuld historier efter "Be leery of Lake Eerie".
Det var ikke længere besværet værd.
Revitalisering
At disse grønspættehistorier er interessante i Barks' produktion
skyldes blandt andet, at Barks viser sig som en helt anden type forfatter
end tidligere. I sin egentlige produktion, hvor Barks både tegnede
og skrev, gav han sjældent eksplicit udtryk for nogen større
grad af samfundskritik. Men med JW historierne mærkes det tydeligt
- på godt og ondt - at Barks' tilgang var, at han ville satirisere
over bestemte fænomener i samfundet.
Kritikken af JW serierne har dog som regel snarere været baseret
på, at de tilhørende tegninger af folk som Tony Strobl og
Kay Wright lod meget tilbage at ønske. Siden 1990 arbejdede den
hollandske Donald Duck redaktion og senere Egmont målrettet med
at give historierne en tiltrængt vitaminindsprøjtning i
form af nye illustrationer til de gamle manuskripter. Først blev
tegneren Mau Heymans sat til at illustrere historien "Music hath
Charms" fra JW # 21, men han mente ikke selv at kunne yde projektet
fuld retfærdighed og lod derfor projektet hvile.
I 1991 blev Daan Jippes så tilknyttet projektet, og han måtte
nok siges at være det perfekte valg. Jippes arbejdede direkte efter
Barks' layout-skitser, der for JW historiernes vedkommende blev trykt
i Another Rainbows "Carl Barks Library" sæt 6, mens de
tre Donald Duck manuskripter findes i sæt 2. Disse skitser blev
forstørret og dannede direkte udgangspunkt for Daan Jippes' færdige
sider. Resultatet er meget imponerende. Jippes har søgt at tegne
serierne som om det var Barks selv, der havde stået for færdiggørelsen.
Det betyder, at der er mindst mulig afvigelse fra layoutet i Barks' manuskripter
i modsætning til de udgaver af historierne, der blev tegnet i 70'erne.
Selv om arbejdet måske ikke er Jippes' bedste, er det alligevel
imponerende, så godt han har formået at genskabe ånden
fra Barks. Man kan måske tillade sig at mene, at det er et futilt
projekt, Jippes har givet sig ud i, eftersom det aldrig vil kunne blive "nye" Barks
historier, men det må den enkelte læser så selv tage
stilling til.
Færdiggørelsesprojektet startede, fordi Daan Jippes ønskede
noget free lance arbejde med tegneserier mens han boede i Californien,
som han kunne arbejde med i ledige stunder i aftener og weekends, og
denne mulighed krævede ikke så stor indsats fra hans side.
Efterfølgende fik Egmont brug for færdiggørelsen
af de sidste serier til fuldendelsen af bogprojektet med Barks' samlede
andeserier, og hertil kom så i sidste ombæring de ufuldstændige
manuskripter som "Golden apples of the Sun".
Adspurgt om motivationen til at kaste sig ud i projektet med at gentegne
Barks' gamle serier - udover det rent økonomiske aspekt - svarede
Daan Jippes på et tidspunkt undervejs: "Jeg har selv spekuleret
over, om det mon inderst inde er et mål for mig at komme til at
gentegne alle historierne. Jeg ved det ikke, men hvis jeg stadig nyder
arbejdet, kan jeg ikke se, hvorfor jeg ikke skulle fortsætte. Barks
har set min udgave af historierne, og han kan godt lide kvaliteten i
arbejdet. Hvad han måtte synes om hele ideen om, at jeg graver
hans gamle historier frem og gentegner dem, tør jeg overhovedet
ikke spørge om. Jeg vil tro, at jeg ikke ville have så meget
lyst til at fortsætte arbejdet, hvis jeg vidste, at Barks ikke
brød sig om projektet. Økonomisk set ville Barks ikke have
nogen grund til at klage. Han blev betalt for historierne i sin tid,
og jeg bliver betalt for mit tegnearbejde nu. Moralsk set er det en anden
historie. Men på den anden side får jeg jo ingen kreditering
for mit arbejde. Desuden lader det til, at i hvert fald en del af de
Disney interesserede lader til at nyde mit arbejde med historierne. Så lad
det være min undskyldning og begrundelse for at fortsætte.
tilbage
|