DEN ANDEN KLODE

Halvtredserne var science fiction genrens årti. Efter at have distanceret sig til krigens rædsler fik folk et kollektivt behov for at opleve nye horisonter, og det er samtidig rejseskildringernes årti. Et andet udslag af spændingen ved det ukendte kombineret med den stigende teknikfascination blev interessen for verdensrummet og videnskabens landvindinger. Her kunne både trives den seriøse interesse som den mere spændingsbetonede eskapisme.
Der er aldrig blevet registreret så mange UFOer som i halvtredserne og teorierne om liv på andre planeter og den mulige trussel for livet på jorden var en uudtømmelig inspirationskilde for datidens science fiction forfattere og filmskabere.
Ofte gik denne fascination hånd i hånd med banale skrækeffekter og storslåede visioner om civilisationens undergang. Denne stemning blev grundigt underbygget af den tiltagende koldkrigstrussel og våbenkapløbet med den kommunistiske verden.
Et mere hyggeligt eksempel på legen med universets muligheder for eksotisme var tegneserien Twin Earths eller som den kom til at hedde på dansk i ugebladet Hjemmet, Den anden Klode.
Ideen om en tvillingeplanet til Jorden som bevæger sig i samme bane som Jorden men en halv bane forskudt, så den altid ligger skjult bag Solen, er ganske opfindsom, og første del af historien handler om to drenges afslappede space opera eventyr i verdensrummet, helt i stil med halvtredsernes naive tilgang til emnet.
Anden del, som jeg bringer her, er mere realistisk orienteret og foregår på Jorden i en mere og mere påtrængende verden omkring en udforskning af rummet i lyset af det nye rumkapløb, der kulminerede i slutningen af 60erne med menneskenes visit på Månen. Jeg har selv en cadeau til science fiction i min bog, Amalie og Skytsånden.
Det var den habile amerikanske tegner, Alden McWilliams, som tegnede serien Twin Earths mellem 1953 og 1963 efter manuskript af Oscar Lebeck. Derefter arbejdede han på adventureserien i maritimt miljø Davy Jones med manuskriptforfatteren Sam Leff indtil 1968, hvor han overgik til at tegne den nystartede Dateline Danger, på dansk Top-reporterne.
Helt i tidens ånd havde denne nye serie et makkerpar mellem en hvid og en farvet journalist som hovedpersoner. Manuskriptet blev skrevet af Allen Saunders, der samtidig havde en ledende post i Publishers-Hall Syndicate, der distribuerede disse serier. Topreporterne fortsatte til 1974, hvor Al McWilliams nærmede sig pensionsalderen.
McWilliams har også været assistent på dagsstripserien Rip Kirby ligesom andre kolleger, der kunne tegne i samme klassiske Alex Raymond stil som John Prentice, nemlig Al Williamson, Gray Morrow, Frank Bolle, George Evans og Angelo Torres.
Jeg har scannet Den anden Klode i sort-hvid. I bladet er den trykt i rødt og gråt, som jeg ikke bryder mig om, og de sidste sider er i tekniske farver. Derfor er hudfarven lysegrå. Redaktionen har tegnet til i længden på hver strip. Det ses som oftest i stribens yderste paneler. Det er ikke gjort specielt elegant. Vi var bedre til det på Semic Press, hvor vi flyttede tekstboblerne ud i det tilføjede område. Men vi havde jo også stor erfaring i den arbejdsgang. Se også min artikel om Sverigesårene.

 

Den anden Klode vol I pl. 1-60 Den anden Klode vol II pl. 61-120 Den anden Klode III pl. 121-174