![]() |
HORACIO ALTUNA Horacio Altuna (24. november 1941, Argentina) er en selvlært tegneserietegner der debuterede i Argentina i 1965. Han begyndte et mangeårigt samarbejde med forlaget Colomba i Buenos Aires i 1967, hvor han var med til at skabe figurer som 'Big Norman’ med forfatteren Robin Wood, 'Hilario Corvalan' med Sergio Almendre samt 'Los Cuzados’ og ’Kabul’ med Hector Oesterheld. Desuden arbejdede han for forlagene Quinterno, Abril og Atlantida samt Fleetway gruppen i London. I 1975 skabte han serien ’El Loco Chavez’ med forfatteren Carlos Trillo til dagbladet Clarin. Serien var en stor succes, og blev adapteret til tv og udgivet i Spanien og Frankrig. Altuna blev sekretær for argentinske Comic Association og underviste i grafik på Skolen for Kunst i Buenos Aires. I 1982 flyttede han til Spanien, hvor han fik kontakt med Josep Toutains agentur. Han bidrog til magasiner som Zona 84, Comix Internacional, Cimoc and Playboy. Allerede en mester i sort-hvide teknikker helligede han sig nu historier i farve, som 'Ficcionario', 'Tragaperas', 'Merdichensky’ og ’Charlie Moon', der blev offentliggjort i hele Europa. I 1986 tegnede han den politiske serie ’Chances’ i Pilote og Charlie, og modtog Yellow Kid Award som ’Best Illustrator’ ved International Comics Salon i Lucca. I 1990'erne producerede han flere albums udgivet af Toutain med ’Charlie Moon’ og for Les Humanoïdes Associés ’Noels Fripons’, ’Douce Randonnée’ og for Titanic ’Voyeur'. Fra 1993 var han til stede i Co & Co, et nyt voksenmagasin fra Ediciones B, for hvilket han skabte 'Hot LA’. Han specialiserede sig korte erotiske historier, som blev offentliggjort i de fleste europæiske udgaver af Playboy. Mens hans primære fokus i 1990'erne var erotiske tegneserier producerede han desuden familietegneserie 'Familia Tipo' i El Periódico og senere i det argentinske dagblad El Nene Montano. Som talentfuld realistisk tegneserie kunstner har Altuna gjort mange nyskabelser i traditionel tegneserielayout, især eksperimenter med placeringen af talebobler. Det er med Ficcionario, Spind, Altuna er repræsenteret i dette tema. Altuna er meget optaget af de sociale forhold folk lever under, og i en fremtidig samfundsbeskrivelse kan svære vilkår yderligere tydeliggøres uden at vække anstød i vores samtid. |